Dagens hundras

        DATUM: 2011-04-05 TID: 09:30:00

Jag ska väll kanske inte uttala mig ang den korthåriga collien då jag inte har ett dugg erfarenhet av dessa men jag får uppfattningen av att det inte bara är pälslängden som skiljer Långhårig Collie från Korthårig Collie.

Jag får för mig att den korthåriga borde vara bättre mentalt än många långhåriga pga att den inte är utställningsavlad i samma utsträckning????

Jag får också för mig att Korthårig Collie är en ras jag har på min ”hundar i framtiden” lista =)

Men vad vet jag…

 

Om rasen:

Långhårig- och korthårig collie skiljer sig bara genom pälslängden.

Den skotska vallhunden anses ha sitt ursprung i lokala hundar

som blandades med de hundar som romarna förde med sig till

de brittiska öarna år 50 f. Kr. Under hundratals år var vallhundar

en ovärderlig hjälp åt boskapsägare i deras arbete. När intresset

för rasavel och hundutställningar uppstod under 1860-talet så var

det den långhåriga höglandsvallhunden som först uppmärksammades.

Den långhåriga varianten var först att utvecklas

från en enkel arbetshund till en glamorös utställningshund,

och det på mindre än 50 år. Den korthåriga varianten har

inte rört samma stora intresse som utställningshund. Vallningsinstinkten

anses väl bevarad hos vissa individer. Som alla andra

vallhundsraser har även collie en snabb inlärningsförmåga och

en hög arbetsvillighet.


http://www.svenskacollieklubben.se/



Bild från Google/Svenska Collieklubben 


Kommentarer
Postat av: Åsa

Då kanske man kan ta en långhårig en och ge den en Kakanklippning :) Då har man ju både och liksom =/

2011-04-05 @ 11:59:06
URL: http://russinfia.blogg.se/
Postat av: Cicci

Det finns riktigt trevliga såna. Man får se upp med vissa bitar, precis som med alla andra raser alltså :)

2011-04-05 @ 15:46:11
Postat av: Malin

Jaaa Åsa en korthårig långhårig nervös Collie =)



Cicci det gäller ju dock inte Amstaffen! För den är den ultimata hunden, inga bitar som sitter löst där inte !!!

2011-04-05 @ 16:04:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback