Fästingsäsongen

        DATUM: 2010-04-08 TID: 09:40:34
Näst efter myggor är fästingar världens främsta spridare av smittsamma sjukdomar
En del fästingar bär på sjukdomsalstrande bakterier och virus som de kan överföra till värddjuret - av betydelse är Borrelia och Anaplasma (Ehrlichia).
Dessa båda fästingöverförda bakterier ger olika symptom på värddjuret. Hos hund ger smittan ofta diffusa sjukdomssymptom som hälta, trötthet och nedsatt aptit, men även hög feber och ett mer akut sjukdomsförlopp som alltid kräver veterinärvård. Katter visar sällan några sjukdomssymptom.

Snart är det här!


Jag är superdålig på att skydda mig mot dom små krypen och har aldrig tagit nån spruta.
Däremot så tycker jag det är mycket viktigt att skydda hundarna.

Frontline Spot on är det bästa enligt mig.
Bara att droppa i nacken.
Vattenfast efter 48 timmar till skillnad mot fästinghalsbanden som du måste ta av varje gång hunden ska bada eller leka med  ansra hundar.
Örthalsbanden funkar inte alls tycker jag!

Mitt val! (Länk)





Kommentarer
Postat av: Cicci

Ett annat livsfarligt djur har precis dykt upp igen! Det fullkomligt kryllade av stora grodor på vägarna igår kväll... Det blev helljus och ficklampa för att ta sig från bilen till huset.

2010-04-08 @ 10:00:50
Postat av: Bim

Hoppas det blir gemensam träning på fre. Sen tänkte ja att du skulle få leka domare o känna igenom Ruppan, ska tvinga Cicci med ;) Vad jag förstått så försvinner effekten av frontline efter bad mm?

2010-04-08 @ 10:52:35
Postat av: Malin

Jag tränar jättegärna imorrn! Jag är mycket bra på att klämma på hundar oxå =)

Frontline Spoton är vattenfast..... Ackisen badar i stort sett varje dag på sommaren och jag fyller bara på var 4:e vecka.



Cicci om jag får dina grodor så kan du få våra fästingar! Deal?

2010-04-08 @ 10:58:05
URL: http://mucchie.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag är en elak jävel och kör på regelrätt gift (halsband)!

Vågar inget annat sen Allan blev så sjuk... =/



Kram

2010-04-10 @ 20:49:51
URL: http://emmi82.blogg.se/
Postat av: Oddtiril

Great idea make it site. Thank you.

2011-06-16 @ 12:43:48
URL: http://oddtiril.blognownow.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback